A Google a legnépszerűbb keresőszolgáltatás a weben, Európában az emberek 95%-a használja. Az már kevésbé köztudott, hogy a weboldalak látogatottságának mérésére szolgáló iparági sztenderdként használt szoftver, az Analytics is a Google fejlesztése.
Az ingyenes Google Analytics jóformán minden tud a weboldal látogatókról. Mikor, földrajzilag honnan böngésznek, mennyi ideig tartózkodtak az oldalon, milyen lapokat látogattak meg, milyen gombokra kattintottak, stb. Ezen felül demográfiai adatokat is gyűjt, úgy mint nem, életkor és életmód adatokat, mint érdeklődési kör, nyelv.
A felhasználók hozzájárulása után az Analytics összegyűjti a weboldalakról szerzett információkat annak érdekében, hogy egy olyan tudásbázist alakítson ki, amely a webdesignerek, fejlesztők és marketing szakemberek számára is hasznos információkkal szolgál. Ez a tudásbázis teszi lehetővé, hogy az Analytics-ben saját weboldalunk teljesítményét össze tudjuk hasonlítani a hozzánk földrajzilag közel álló vagy hasonló tevékenységű iparági szereplőkkel.
Ezen felül a Google a tudásbázist arra is felhasználja, hogy különböző képzéseken keresztül tájékoztassa felhasználóit azokról a trendekről, amelyek meghatározzák korunk emberének weboldal-böngészési szokásait. Így pontos képet kapunk arról, hogyan tudunk olyan honlapokat tervezni, amelyek magas színvonalú felhasználói élményt nyújtanak látogatóiknak.
Az (egyébként ingyenes) Google képzések bárki számára elérhetők, és mi részt is veszünk ezeken annak érdekében, hogy az így megszerzett tudást ügyfeleink hasznára fordíthassuk.
Mitől nyújt magas színvonalú felhasználói élményt egy mobil weboldal?
Lássuk, melyek azok a böngészést meghatározó jellemzők, amelyek hatással vannak a mobilbarát weboldalak tervezésére és kialakítására:
A mobilwebhely előnye a vállalkozás számára az, hogy egy mobilbarát weboldalt csak egyszer kell elkészíteni, és utána minden eszközön tökéletesen fog megjelenni. Ez a korábbi megoldásokkal szemben alacsonyabb fejlesztési költséget és lényegesen rugalmasabb, platform- és eszközfüggetlen működést tesz lehetővé.
Egy mobilbarát webhely tervezése és programozása során a legnagyobb kihívást a betöltődési idő csökkentése jelenti. Az utóbbi 5 évben a weboldalak megnövekedett képi és videós tartalmainak köszönhetően egy átlagos oldal mérete 500 Kbyte-ról 2 Mbyte-ra növekedett. Ehhez képest ugyanezen időszak alatt elképesztő mértékben nőtt a mobilról történő böngészés aránya az asztali gépekhez képest, és ez még jó minőségű internet-kapcsolat esetén is sokkal lassabb, mint amit a vezetékes összeköttetés során megszokhattunk.
A folyamat eredényeképpen a weboldalak egyre lassabban töltődnek be mobilon, amely a statisztikák szerint az oldal-elhagyások fő oka. Statisztikai adatokkal kifejezve, a felhasználók 60%-a 3 másodperc alatti betöltődést vár el a mobilwebhelyektől. Az emberek 75%-a elhagyja a weboldalt, ha annak betöltődése 5 másodpercnél hosszabb ideig tart. Az oldal-elhagyás mellett az is probléma, hogy a betöltődési sebesség növekedésével exponenciálisan csökken a konverziós arány és az értékesítések mennyisége.
A betöltődési idő csökkentése mellett meg kell küzdenünk a mobil eszközök sajátosságaival annak érdekében, hogy az asztali gépeken megszokott felhasználói élményt biztosítani tudjuk. Az elsődleges problémaforrás a kis méretű kijelző, a második a pontatlan és lényegesen nagyobb mutatóeszköz (az ujjunk), a harmadik pedig a használat mikéntje: a mobil böngészés sokszor állva vagy menet közben az optimális, irodai viszonyoknál lényegesen rosszabb körülmények között zajlik.
Ezen három fő jellegzetesség figyelembevételével úgy kell megterveznünk a mobil weboldalakat, hogy könnyen befogadhatók, navigálhatók és kezelhetők legyenek.
A Google szerint az alábbiak a legfontosabb felhasználói elvárások:
- a betűméret valamint a háttérszín-betűszín közötti kontraszt megfelelően nagy legyen
- a gombok, cselekvésre történő felhívások (CTA-k) legyenek előtérben, középen és nagy méretűek
- a mobil menü legyen minél rövidebb és jól áttekinthető
- a kezdőlap legyen mindenhonnan könnyen elérhető (lehetőség szerint a logóra kattintva)
- kerüljük a felugró (reklám) ablakok használatát
- a kereső legyen könnyen elérhető
- kerüljük az automatikusan elinduló videókat
- a weboldal tegye lehetővé a tartalom megosztást különböző platformokon
- az űrlapok legyenek rövidek és gyorsan, egyszerűen kitölthetőek
- a linkek ugyanabban a böngésző ablakban nyíljanak meg, kerüljük az új lapok nyitását
- a címek, e-mail címek, telefonszámok, közösségi ikonok legyenek kattinthatók az azonnali kapcsolatfelvétel lehetőségének biztosítása érdekében
Most, 2017-ben úgy gondolom, már nem az a kérdés, hogy reszponzív, mobilbarát weboldalakat készítünk-e, mert csak ilyeneket tervezünk. Sokkal inkább az, hogy figyelembe vesszük-e a Google ajánlásait annak érdekében, hogy ezek az oldalak magas színvonalú felhasználói élményt nyújtsanak, és ezzel támogassák az elvárt marketing célokat.